Share |

Η Κρουαζιέρα στην Ελλάδα

Μελέτη του European Cruise Council σχετικά με την κρουαζιέρα και οι θέσεις από την Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας

Στην 6η θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης με βάση τα έσοδα από τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας για το 2010 βρίσκεται η Ελλάδα, με οικονομικό όφελος 580 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 3% σε σχέση με το 2009.

  • Ιταλία και Ηνωμένο Βασίλειο καταλαμβάνουν τις 2 πρώτες θέσεις, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 5% και 7% αντίστοιχα σε σχέση με το 2009 και εμφανίζοντας κατά το 2010 έσοδα 4,5 δισ. ευρώ και 2,6 δισ. ευρώ αντίστοιχα.

Home porting

  • Ως homeport, η Ελλάδα κατά το 2010 προσέλκυσε 336.000 επιβάτες, καταλαμβάνοντας την 5η θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης, εμφανίζοντας μείωση κατά 33% σε σχέση με το 2009.
  • Topευρωπαϊκά homeportsγια το 2010, Ιταλία και Ισπανία με 1.888.000 και 1.155.000 επιβάτες αντίστοιχα και αύξηση κατά 11% και 17% αντίστοιχα σε σχέση με το 2009.

Transit

  • Ως προορισμός transit, η Ελλάδα βρίσκεται στην 3η θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης για το 2010 με 4,47 εκατ. επιβάτες, καταλαμβάνοντας το 17,8% του συνολικού μεριδίου αγοράς, σημειώνοντας όμως μείωση κατά 10% σε σχέση με το 2009.
  • Topευρωπαϊκοί transitπροορισμοί για το 2010, Ιταλία και Ισπανία με 5,4 εκατ. και 4,91 εκατ. επιβάτες αντίστοιχα και αύξηση κατά 9% και 19% αντίστοιχα σε σχέση με το 2009.

Απασχόληση

  • 11.612 εργαζόμενοι υπολογίζεται ότι απασχολήθηκαν άμεσα και έμμεσα στον τομέα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα κατά το 2010.

Λιμάνια

  • Ο Πειραιάς είναι το κυριότερο home port της Ελλάδας κατά το 2010, με 1,21 εκατ. επιβάτες, εμφανίζοντας μείωση κατά 19% στον αριθμό των επιβατών που προσέλκυσε σε σχέση με το 2009.
  • Βασικοί ελληνικοί transit προορισμοί για το 2010 αποτελούν τα λιμάνια της Σαντορίνης (758.000), Κατάκολου (663.000), Μυκόνου (644.000), Κέρκυρας (583.000) και Ηρακλείου/Λοιπά λιμάνια Κρήτης (444.000), με τα δεδομένα για τους επιβάτες να αποτελούν εκτιμήσεις της μελέτης και όχι επίσημα στοιχεία.

 

Oι θέσεις από την Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας

ΖΗΜΙΟΓΟΝΕΣ ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΠΛΟΙΟΚΤΗΣΙΑΣ

Οι ζημίες ολοκλήρου του δρομολογιακού Ελληνικού στόλου, εισηγμένου στο ΧΑΑ ή μη, κατά το έτος 2009 ήταν 215 εκατ. Ευρώ, το έτος 2010 345 εκατ. Ευρώ, ενώ το μέλλον για το 2011 είναι δυσοίωνο, δεδομένων των αρνητικών δεικτών κρατήσεων εισιτηρίων (σύγκριση Μαΐου 2010 – Μαΐου 2011 για την θερινή περίοδο). Τούτο προκύπτει από την μείωση μεταφορικού έργου επισκεπτών (Ευρωπαίων – Ελλήνων) λόγω της οικονομικής διεθνούς και εθνικής κρίσεως αλλά και του ότι οι αναμενόμενοι τουρίστες από νέες χώρες (Ισραήλ – Ρωσία – Λευκορωσία κλπ) καταφθάνουν στην Ελλάδα αεροπορικώς (Charterflights).

 

ΦΠΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Ο ΦΠΑ εισιτηρίων ως γνωστόν είναι 13% για εισιτήρια επιβατών και 23% για εισιτήρια οχημάτων. Το ποσοστό ΦΠΑ υπολογίζεται  επί του αθροίσματος ναύλου και των πάσης φύσεων κρατήσεων πχ επίναυλος 3%, λιμενικά τέλη 5,5% με αποτέλεσμα η ονομαστική αξία των εισιτηρίων να γίνεται εικονικά ακριβή και να  λειτουργεί εις βάρος της πελατείας του επιχειρηματία (πλοιοκτήτη).

Ο τουρίστας που χρησιμοποιεί  το τουριστικό προϊόν της διανυκτέρευσης σε κλίνη καμπίνας πλοίου πληρώνει 13% ενώ ο ίδιος για την ίδια παροχή υπηρεσίας σε ξενοδοχείο νησιού πληρώνει 6,5%. Απαράδεκτη διάκριση  εις βάρος της ακτοπλοΐας αν ληφθεί υπόψη ότι η διανυκτέρευση σε καμπίνα πλοίου συμπεριλαμβάνει και την μετακίνηση, μοναδικό τρόπο σε πολλές περιπτώσεις μεταφοράς του τουρίστα σε πληθώρα νησιών που δεν έχουν αεροδρόμιο.

 

ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΑ ΝΑΥΤΙΚΩΝ

Τόσο από τις διατάξεις του Ν. 2932/01 όσο και από το ΠΔ 38/2011  προκύπτει η μοναδικότητα σε ολόκληρη της ΕΕ οι ναυτικοί που υπηρετούν σε ευρωπαϊκά πλοία δρομολογημένα στην Ελληνική Επικράτεια να είναι αποκλειστικά Έλληνες πολίτες ή κοινοτικοί που να κατέχουν πιστοποιητικό ελληνομάθειας του ΑΠΘ.

Τελεσίδικη απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφέρει ότι στην θέση του πλοιάρχου οποιουδήποτε πλοίου κοινοτικής σημαίας μπορεί να ναυτολογείται κοινοτικός ναυτικός κεκτημένος των αναλόγων προσόντων (Δίπλωμα ναυσιπλοΐας και λοιπές πιστοποιήσεις).  Αυτό ισχύει μόνο θεωρητικά δεδομένου ότι εάν απουσιάζει επίκουρος ή βοηθός μηχανής ή οποιοδήποτε κατώτερο πλήρωμα αν δεν αναπληρωθεί από Έλληνα ή κοινοτικό με πιστοποιητικό ελληνομάθειας   απαγορεύεται ο απόπλους του δρομολογιακού πλοίου από τις κατά τόπους λιμενικές αρχές.

 

ΑΣΦΑΛΗΣ ΕΠΑΝΔΡΩΣΗ ΠΛΟΙΩΝ

Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης αλλά και διεθνώς τα της συνθέσεως του πληρώματος για την ασφαλή στελέχωση των επιβατηγών πλοίων καθορίζονται βάσει πιστοποιητικού safemanningτης χώρας, της σημαίας που φέρει το πλοίο πλην της Ελλάδος όπου ισχύει το ΠΔ 177/74, ως ισχύει για την στελέχωση υπηρεσιών γεφύρας - μηχανοστασίου  αλλά και ολοκλήρου του ξενοδοχειακού τομέα του πλοίου.

Έτσι ένα ταχύπλοο πλοίο που δραστηριοποιείται σε ευρωπαϊκό χώρο έχει safemanning που πιστοποιεί ότι είναι ασφαλής ο πλους με πχ 18 ναυτικούς συγκεκριμένων ειδικοτήτων ενώ όταν δρομολογηθεί στην Ελλάδα πρέπει να στελεχωθεί με 28 άτομα μεταξύ των οποίων μάγειρας, βοηθός μαγείρου και φροντιστής, αν και το πλοίο δεν διαθέτει κουζίνα.

Προς ενημέρωση σας παραθέτω το safemanningπλοίου όταν εκτελούσε δρομολόγια στην Γαλλία  και όταν εκτελούσε δρομολόγια στην Ελλάδα, όπως και άλλου πλοίου για πλόες εντός Ιταλίας ή εντός Ελλάδος, για σύγκριση και τεκμηρίωση των ανωτέρω. Διαφάνειες Α1, Α2, Α3, Α4.

 

ΔΕΚΑΜΗΝΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΣΗ

Σύμφωνα με το Ν. 2932/01 προβλέπεται δεκάμηνη υποχρεωτική δρομολόγηση των επιβατηγών πλοίων μας. Δηλαδή έχει δεν έχει μεταφορικό έργο το πλοίο, με αποτέλεσμα να  πετάνε χρήματα στο Αιγαίο από την αλόγιστη κατανάλωση καυσίμων. Και όχι μόνο αυτό. Την ίδια στιγμή που γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, την ίδια στιγμή που έχει επιβληθεί στον κλάδο μας η χρήση αποθειωμένων καυσίμων για να μην επιβαρύνεται το περιβάλλον, την ίδια στιγμή λόγω του δεκαμήνου τα πλοία καίνε χιλιάδες τόνους καυσίμων και επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα ...

 

Πολλές φορές οι επιβάτες είναι λιγότεροι από το πλήρωμα, ενώ ένα πλοίο μεταφορικής ικανότητας 1800 επιβατών εκτελεί δρομολόγιο πχ από Πειραιά για Μύκονο με 60 επιβάτες και όταν οι επιβάτες φθάνουν στο λιμάνι της Μυκόνου

 

βρίσκουν κατά την διάρκεια κυρίως του χειμώνα, τα πάντα κλειστά, εστιατόρια, μπαρ, μαγαζιά, ενοικιαζόμενα δωμάτια, ξενοδοχεία. Είναι σαν να υποχρέωνε το κράτος τα ξενοδοχεία να είναι ανοικτά 10 μήνες το χρόνο, πλήρως στελεχωμένα να διατηρούν κουζίνα, θέρμανση, ψύξη, service έστω κι αν υπήρχε μόνο ένας πελάτης.

 

ΔΕΚΑΜΗΝΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ

Με την διάταξη του Ν. 2932/01 τα δρομολογημένα πλοία πρέπει να στελεχώνονται επί 10 μήνες ετησίως με ολόκληρη την οργανική σύνθεσή τους, όπως αυτή προβλέπεται από το ΠΔ 177/74 και ειδική  Υπηρεσία του Υπουργείου (ΓΕΝΕ)  παρακολουθεί επακριβώς τυχόν αντικανονική στελέχωση και επιβάλλει αυστηρότατα και εξοντωτικά πρόστιμα, ίσα με το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών του πλοίου.

Μοναδικό φαινόμενο παγκοσμίως αποτελεί το παράλογο φαινόμενο τα ταχύπλοα δρομολογημένα πλοία να δρομολογούνται για 7,5 μήνες ετησίως και να διατηρούν πλήρωμα για 10 μήνες ετησίως. Δηλαδή το Υπουργείο στηρίζει και ευλογεί επισήμως την αργομισθία 2,5 μηνών ετησίως αποκλειστικά και μόνο για να μην στεναχωρηθούν ο συνδικαλιστές της ΠΝΟ.

 

ΣΣΕ – ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟ – ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ ΜΙΣΘΩΝ   

Το μισθολόγιο των Ελλήνων ναυτικών είναι το υψηλότερο της Ευρώπης. Συγκρινόμενο δε με το μισθολόγιο της ξηράς στο ξενοδοχειακό προσωπικό είναι διεθνώς το υψηλότερο, χωρίς οι ναυτικοί του ξενοδοχειακού τομέα να προσφέρουν τις άριστες και πιστοποιημένες ανάλογες υπηρεσίες ξενοδοχείων 5 αστέρων (Βλέπε  απόφοιτοι ξενοδοχειακών σχολών ΗΠΑ και Ελβετίας – Πέντε σκούφοι κλπ.) Εδώ τίθεται και ένα ερώτημα εάν ορισμένοι πράγματι μπορούν να χαρακτηρισθούν ναυτικοί π.χ.  εμπειρικοί μάγειροι που μιλούν μόνο ελληνικά.

 

Επίσης τα μισθολόγια των  Ευρωπαίων ναυτικών  θα πρέπει να συγκριθούν με το μισθολόγιο  του εκεί ανειδίκευτου εργάτη, το οποίο είναι υψηλότερο του Έλληνα, όπως υψηλότερος είναι και ο μέσος όρος του κατά κεφαλή εισοδήματος του αντιστοίχου Ευρωπαίου πολίτη ή εργαζόμενου.

Το παράδοξο είναι ότι απαγορεύεται στην πλοιοκτήτρια εταιρεία να προσλάβει υπεράνω της (ήδη) ηυξημένης για την ακτοπλοΐα οργανικής συνθέσεως, κοινοτικούς ναυτικούς (πολύ περισσότερο μη κοινοτικούς) και αν προσλάβει κοινοτικούς θα τους πληρώσει όπως και τους Έλληνες βάσει της ΣΣ Εργασίας στα ακτοπλοϊκά πλοία.

Μόνο οι Έλληνες ναυτικοί της ακτοπλοΐας αποτελούν πλέον «κλειστό επάγγελμα» για την Ελλάδα.  

Δυστυχώς, το Κράτος μεροληπτεί υπέρ των ναυτικών της ακτοπλοΐας και αυτό φάνηκε ξανά πρόσφατα με την χορήγηση ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΩΝ αυξήσεων στους ήδη υψηλούς μισθούς τους.

 

ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΜΕΝΗ ΓΝΩΜΗ ΕΕ – ΣτΕ

Τα πολλαπλά προβλήματα που αντιμετώπισε η Ένωσή μας από την αρχή εφαρμογής των διατάξεων του Ν. 2932/01 καταγγέλθηκαν στην Διεύθυνση Μεταφορών της Ε.Ε. η οποία εξέδωσε δύο «Αιτιολογημένες Γνώμες» ως προειδοποιητική ενέργεια της διοίκησης της ΕΕ προς το κράτος μέλος (Ελλάδα) πριν της επιβληθεί βαρύτατο πρόστιμο λόγω μη συμμόρφωσης.

Παράλληλα προσφύγαμε για το θέμα των υποχρεωτικών εκπτώσεων και για άλλα θέματα εφαρμογής του Ν. 2932/01 στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).

Παρά τις συνεχείς έγγραφες και προφορικές οχλήσεις μας προς τους ανωτέρω δύο φορείς (ΕΕ και ΣτΕ) καθ΄  όλο το χρονικό διάστημα των 8 τελευταίων ετών και παρά την κινητικότητα, ουδέν θετικό αποτέλεσμα προέκυψε παρά μόνο κωλυσιεργία.

 

ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΜΜΜ- ΑΚΤΟΠΛΟΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΡΑΜΜΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ

Είναι γνωστό ότι η Ελληνική Πολιτεία επιδοτεί με τεράστια ποσά όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΟΣΕ, ΜΕΤΡΟ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ, ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ κλπ) και μέχρι πρόσφατα την ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ.

Την ακτοπλοΐα δεν την επιδοτεί  αλλά μισθώνει υπηρεσίες βάσει διεθνών μειοδοτικών διαγωνισμών. Τα ποσά των μισθώσεων αυτών προέρχονται από το ΦΠΑ εισιτηρίου επιβατών και οχημάτων, του επιναύλου, των ποσοστιαίων ποσών λιμενικών τελών, οπότε οι επιβάτες της ακτοπλοΐας επιδοτούν με τις υπέρ τρίτων κρατήσεις τους τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις και όχι το κράτος.

 

ΓΕΝΕ – ΕΠΙΔΟΜΑ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΟΑΕΔ

Ενώ τα επαγγέλματα ξηράς για το χρόνο ανεργίας επιδοτούνται από τον ΟΑΕΔ όπως και το επάγγελμα εργαζομένων στα ξενοδοχεία, στην ακτοπλοΐα λόγω της υποχρεωτικής δεκάμηνης απασχόλησης τα καταβαλλόμενα ποσά ανεργίας είναι ελάχιστα.

Με την μελλοντική ένταξη του ΝΑΤ στο ΙΚΑ, οι ναυτικοί θα πρέπει για τον χρόνο ανεργίας τους να επιδοτούνται από τον ΟΑΕΔ με επίδομα σύμφωνα με τα ισχύοντα στα ξενοδοχεία και με μισθούς ίσους ή και μεγαλύτερους των μισθών της ξηράς.

  • Ως προορισμός transit, η Ελλάδα βρίσκεται στην 3η θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης για το 2010 με 4,47 εκατ. επιβάτες, καταλαμβάνοντας το 17,8% του συνολικού μεριδίου αγοράς, σημειώνοντας όμως μείωση κατά 10% σε σχέση με το 2009.
  • Topευρωπαϊκοί transitπροορισμοί για το 2010, Ιταλία και Ισπανία με 5,4 εκατ. και 4,91 εκατ. επιβάτες αντίστοιχα και αύξηση κατά 9% και 19% αντίστοιχα σε σχέση με το 2009.

Απασχόληση

  • 11.612 εργαζόμενοι υπολογίζεται ότι απασχολήθηκαν άμεσα και έμμεσα στον τομέα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα κατά το 2010.

Λιμάνια

  • Ο Πειραιάς είναι το κυριότερο home port της Ελλάδας κατά το 2010, με 1,21 εκατ. επιβάτες, εμφανίζοντας μείωση κατά 19% στον αριθμό των επιβατών που προσέλκυσε σε σχέση με το 2009.
  • Βασικοί ελληνικοί transit προορισμοί για το 2010 αποτελούν τα λιμάνια της Σαντορίνης (758.000), Κατάκολου (663.000), Μυκόνου (644.000), Κέρκυρας (583.000) και Ηρακλείου/Λοιπά λιμάνια Κρήτης (444.000), με τα δεδομένα για τους επιβάτες να αποτελούν εκτιμήσεις της μελέτης και όχι επίσημα στοιχεία.

Υποβολή νέου σχολίου

Το περιεχόμενο αυτού του πεδίου παραμένει ιδιωτικό και δε θα εμφανίζεται δημόσια.
  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Επιτρεπόμενες ετικέτες HTML: <a> <em> <u> <strike> <strong> <sup> <sub> <h2> <h3> <h4> <h5> <h6><cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <br>
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.

Περισσότερες πληροφορίες για τις επιλογές μορφοποίησης

CAPTCHA (ΕΡΩΤΗΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ)

Δώστε ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ τους τέσσερις αριθμούς που βλέπετε στην παρακάτω εικόνα

Image CAPTCHA
Εισάγετε τους τέσσερις αριθμούς που βλέπετε στην εικόνα (αριθμητικά και όχι ολογράφως)